ZEG MAAR JA ... TEGEN BEWONERS

Impro-Labo®

zeg maar ja

‘Bewonersgericht’ en ‘Vraaggestuurd’ werken

“Voor mij geen rusthuis! Dan word ik geleefd. Dan verlies ik mijn volledige vrijheid.”

Een veelgehoorde bekommernis van ouderen. Maar hoe vermijd je dat gevoel? Een zorgcentrum vraagt nu eenmaal om een doorgedreven organisatie, met een eigen set aan regels. Toch is het personeel er niet om de organisatie aan de bewoners op te dringen, wel om de bewoners te ondersteunen.

Iedereen in de zorg is vertrouwd met de termen ‘bewonersgericht’ en ‘vraaggestuurd’ werken. Alleen … hoe breng je dit in praktijk? Hoe krijg je dit vertaald naar de werkvloer, en dus naar elke medewerker?

Steeds meer woon- en zorgcentra vertrekken vanuit de visie dat de bewoners maximaal hun keuzevrijheid moeten behouden. Ouderen, al dan niet zorgbehoevend, zijn volwaardige burgers, en de taak van het zorgcentrum is om hen maximaal van een volwaardig leven te laten genieten.

ZORG ... voor een blij gezicht

ZORG er dus voor dat de ZORG die je biedt, ook ZORGT voor een blij gezicht bij de bewoners, voor een gevoel van thuis zijn, van eigenwaarde!

In deze theatervoorstelling krijgt het publiek via levensechte situaties de puzzel voorgelegd, laagdrempelig en herkenbaar voor elke discipline. We tonen situaties waarin de voorkeuren van bewoners als vanzelf botsen tegen de huisregels: Marie wil ontbijt op een ontiegelijk vroeg uur, Albert wil zijn hond bij zich, Elisabeth wil geen dieetvoedsel. Paula wil niet gewassen worden. Maurice verwacht dat het poetsen aan veel strengere eisen beantwoordt... Kortom, verwachtingen waarop in de praktijk dikwijls een ‘Nee’ volgt.

Altijd JA zeggen?

Vervolgens nodigen we de zorgverstrekkers uit om ‘Ja’ te zeggen ... Dat kan uiteraard niet altijd op de initiële vraag, maar het is wel mogelijk om ‘Ja’ te zeggen in de geest van : willen luisteren en begrijpen wat er achter de vraag zit, en welke nood de bewoner heeft. Op basis daarvan kan men dan zoeken naar een oplossing of alternatief... In een collectieve brainstorm krijgt het publiek de opdracht uitwegen te vinden voor schijnbaar onmogelijke bewonersvragen. Deze praktijkvoorbeelden tonen aan dat men, mits enige creativiteit en inlevingsvermogen, op een haalbare manier ‘ja’ kan zeggen…

Creëer een sterk momentum ... (*)

Deze voorstelling is voor elke zorginstelling inzetbaar als communicatie instrument, en helpt u om uw medewerkers uit te nodigen om samen deze visie op zorg in de praktijk te brengen.

(*) Met dank aan OCMW Beveren, zij nodigden Klein Barnum uit om speciaal voor hun personeelsevenement rond het thema ‘het Huis van JA’ een voorstelling op maat te creëren. Deze voorstelling diende als basis voor de repertoirevoorstelling.

Praktisch

  • Gebracht door 2 acteurs en 1 moderator
  • Voor alle medewerkers van een zorginstelling
  • Tot 150 deelnemers
  • Duur : 1 uur 15 min
  • Technische fiche op aanvraag